Тільки разом з батьками, спільними зусиллями, педагоги
можуть дати дітям велике людське щастя.
Василь Сухомлинський
Родина
і дошкільний заклад - два суспільних
інститути, які закладають фундамент майбутнього. У них одна мета: виховати
здорову, соціально-адаптовану, всебічно-розвинену людину з високим
інтелектуальним, творчим та духовним потенціалом. Проте, на практиці батьки й педагоги не завжди
знаходять спільну мову. Не секрет, що батьки цікавляться у вихователів
здебільшого харчуванням дитини, вважаючи, що дитячий садок - це місце, де
доглядають за дітьми, поки їхні батьки
на роботі. Як же нам, педагогам
привернути увагу мам і тат до наших спільних проблем?
Як
пояснити їм що треба не лише нагодувати та одягнути дитину, але й спілкуватися
з нею, навчити її правильно діяти, міркувати, пізнавати навколишній світ? Чим
зацікавити батьків? Які форми співпраці
обрати? Як залучити їх до спільної діяльності? Саме про такі форми роботи з
родинами вихованців сьогодні ми можемо поділитися досвідом.
Співпраця
дошкільного навчального закладу з
родинами у вихованні дітей – справа непроста і виключно індивідуальна. А
щоб залучити батьків до виховного
процесу, треба вивчити особливості кожної сім’ї, відповідно до яких
вибудовується шлях до ефективної спільної діяльності педагогів і батьків.
У
результаті багаторічної діяльності було
визначено найефективніші форми взаємодії педагогів та батьків. Назвемо і
прокоментуємо їх:
- Відвідування родини вихованця. Така форма роботи допомагає встановити контакт із дитиною, її батьками, з’ясувати умови виховання в родині. Педагог має заздалегідь погодити з батьками зручний для них час відвідування, а також зазначити мету свого візиту.
- День відкритих дверей. Це розповсюджена форма роботи, яка дає можливість ознайомити батьків з дошкільним закладом, його традиціями, правилами особливостями освітньо - виховної роботи, зацікавити нею й залучити до співпраці.
- Консультації. Зазвичай складається система консультацій, які проводять індивідуально або для групи батьків.
- Семінари - практикуми. Батьки, особливо молоді, які ще не мають достатнього досвіду виховання дітей, відчувають потребу отримати практичні навички виховання. Тому на семінарах-практикумах доцільно не просто розповісти про способи й прийоми навчання, а й показати їх: як читати книгу, розглядати ілюстрації, обговорювати прочитане, як готувати руку дитини до письма, як розвивати артикуляційний апарат .
- Батьківські збори. Проводимо групові й загальні . Загальні 1 раз на рік .на них обговорюємо завдання на новий навчальний рік, результати освітньої роботи, питання фізичного виховання й літнього оздоровлення дітей. Групові збори проводимо два рази на рік.
- «Круглий стіл» Учасниками обговорення проблеми, крім батьків, є вихователь-методист, психолог, вихователі груп та інші фахівці. Де запланована тема засідання. У роботі доцільно використовувати такі методи: постановка дискусійних питань, аналіз педагогічних ситуацій, повідомлення фахівця з певної проблеми, обмін досвідом батьків, відповіді спеціалістів на їхні запитання.
- Дискусія. Де обговорення проблеми проходить жваво та цікаво, якщо використовувати такі методи: постановка спірних питань, ознайомлення батьків з результатами тестування дітей, надання слова фахівцям, аналіз педагогічних ситуацій.
- Розповсюдження інформаційних матеріалів. Вихователі готують пам’ятки, стенди, фотовиставки. Наприклад, можна роздати батькам картки з показниками розумового розвитку дітей за віковими групами або запропонувати наочний матеріал для ігор та вправ, спрямованих на формування пам’яті, уваги, уяви, мислення.
- Брифінг. Це зустріч, на якій коротко розкривається зміст якогось одного актуального для батьків питання. Її може проводити вихователь-методист, вихователь групи або інший фахівець (медсестра, психолог, учитель,) який заздалегідь готується до відповідей на запитання з певної теми.
- Батьківська конференція. Це чудовий засіб обміну досвідом сімейного виховання. Батьки готують повідомлення, педагог за потреби допомагає вибирати тему, оформити виступ. На конференції може виступити фахівець - вихователь, лікар, практичний психолог закладу, який спонукатиме батьків до обговорення якщо вийде, то й дискусії.
- Бібліотека спеціальної літератури. Педагоги стежать за своєчасним обміном, добором необхідних книг, періодичних фахових видань, складають анотації новинок, створюють тематичні виставки.
- «Батьківська пошта» « скринька довіри». Це нетрадиційні форми спілкування з роди-ною: будь – який член родини має можливість у короткій записці висловити сумніви з приводу методів виховання своєї дитини, звернутися по допомогу до конкретного фахівця.
- Ігротека. Дорослі з дітьми придумують вдома нові ігри, а потім розповідають про їхні правила, умови, досвід проведення, історію появи задуму. Також пропонують пограти всім охоче.

малюка і врахувати їх в освітньо - виховному процесі, розширити сферу участі батьків у житті дошкільного закладу, виробити єдині вимоги і підходи до розвитку малюка в дитсадку і вдома, створити атмосферу довіри, взаємоповаги і творчості.