Екологічне виховання дітей

ПРАЦЮЄМО З ВИХОВАТЕЛЯМИ
ЕКОЛОГІЧНЕ ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

ЕКОЛОГІЧНЕ ВИХОВАННЯ – це цілеспрямований процес залучення дітей до природних цінностей людства й конкретного суспільства; формування відповідних моральних якостей, навичок і звичок.

Найбільш  сприятливий період для роз’яснення завдань екологічного виховання – це дитинство. Маленька дитина пізнає світ із відкритою душею й серцем. Яким буде її ставлення до цього світу, чи навчиться вона бути господарем, який любить і розуміє природу – залежить від її виховання в сім’ї і дитячому садку.

Усе, чого діти навчилися у дитячому садку, які вміння й навички опанували – буде доброю основою для падальшого життя.

Мета  екологічного виховання:
  • Виховання любові, чуйності, доброзичливого ставлення до об’єктів природи;
  • Виховання потреби у спілкуванні з природою, уміння спостерігати й відчувати її красу й гармонію;
  • Розвиток інтересу, прагнення до пізнання природи;
  • Виховання культури поведінки, відповідальності за свої вчинки у природі;
  • Формування здатності та вмінь піклуватися про природні об’єкти та своє здоров’я;
  • Екологічно спрямована діяльність.
Завдання екологічного виховання:
Формування системи елементарних знань про предмети та  явища навколишнього середовища як умови життя особистості в сучасному суспільстві;
  • Набуття навичок розумової праці, удосконалення дослідницьких умінь, що виявляються в аналізуванні, систематизуванні, поясненні, доведенні, міркуванні;
  • Цілеспрямоване керівництво вихователя розвитком мислення дитини під час ознайомлення із природою, дотримання чітко сформульованого плану;
  • На етапах опанування нового матеріалу, повторення, практичного застосування набутих знань і навичок доцільно опанувати метод моделювання природних об’єктів і явищ  (діти із задоволенням експерементують, вирощують квіти, саджають насіння). Процеси, що відбуваються, навчають дітей обережності, дбайливого ставлення, уміння берегти, цінувати природні явища.
Форми роботи з дітьми дошкільного віку з екологічного виховання:
  1. Екологічні заняття.
  2. Екологічні екскурсії.
  3. Уроки доброти.
  4. Уроки мислення в природі.
  5. КВК, вікторини, конкурси.
  6. Проблемні ситуації.
  7. Мовні логічні завдання.
  8. Екологічні виставки, експозиції.
  9. Тиждень екологічної творчості.
  10. Екологічні свята, виставки.
  11. Дидактичні ігри екологічного змісту
  12. Екологічні казки.
  13. Екологічна стежина.
  14. Спостереження.
  15. Пошуково-дослідницька робота.
Екологічні знання дитині доцільніше отримувати у пізнавальній діяльності. Її основними видами є екологічні екскурсії, спостереження, прогулянки.

Спостереження – основний метод ознайомлення дітей з природою. Це активна форма пізнання навколишнього світу, що має на меті накопичення факторів, початкових уявлень про об'єкти і явища природи, внаслідок чого воно може розглядатися як пізнавальна діяльність і як метод навчання.

Прогулянки – повсякденна форма роботи, де діти, спостерігаючи, ознайомлюються з тими ознаками об'єктів природи, явищами, які відбуваються на протязі тривалого часу.

Екологічні екскурсії визначаються в педагогіці як форма і метод навчально-виховної роботи, що дозволяють організувати спостереження і вивчення різноманітних предметів і явищ у природних умовах. Під час екскурсії діти ознайомлюються з явищами природи в їх природних взаємозв'язках, з рослинами і тваринами в середовищі їх існування, з руйнівним впливом людини на природу. Змістом таких екскурсій можуть стати: обстеження близької місцевості для формування уявлень про навколишні природні умови, рельєф місцевості, наявність рослин і тварин. Під час екскурсій діти збирають природний матеріал для колекцій, ігор, занять із флористики, праці, малювання. На екскурсіях дитина збагачує свої екологічні знання, розкриває своє серце красі довкілля, привчається до культури поведінки.

Під час екскурсій ми намагаємось сприяти активізації пізнавальної діяльності дітей,  прагненню берегти і захищати  природу. Будь-яку екскурсію, навіть буденну прогулянку, можливо перетворити на захоплюючу подію. Для цього потрібно привнести елемент таємниці, казки, гри.

Йдучи на прогулянку чи екскурсію, заздалегідь знайомлю своїх вихованців з правилами та нормами поведінки, що є елементами екологічної культури кожної цивілізованої людини.

Таким чином, екологічні екскурсії та всі інші засоби навчання та виховання дошкільників у своїй сукупності дають їм можливість не тільки одержати знання, закласти фундамент духовності, а й зрозуміти перші поняття - „екологічна культура", „екологічна свідомість", зрозуміти їх сутність.

Виховання у дітей гуманного ставлення до природи (тваринного та рослинного світу) у дошкільному навчальному закладі – це першочергове завдання. Але  виконати це завдання без допомоги батьків украй складно. Вихователь має донести до батьків думку, що вони повинні супроводжувати дитину шляхом пізнання навколишнього світу, навчати поруч із вихователем позитивно спілкування з природним середовищем.

Виховувати бажання охороняти й примножувати все, чим  багата рідна земля. Такий зміст роботи екологічного виховання» в нашому садочку «Золотий ключик». Тут діти можуть перевірити на  практиці свої  здогадки та припущення про багатогранний світ природи, дізнатися багато нового та цікавого про оточуючий світ, вчаться милуватися красою рідного краю, як учив нас  у своїх творах В.Сухомлинський;

Я беру твою руку,
дитино маленька,
щиро, бережно  й ніжно
в долоні свої.
Поведу через казку,
не бійся, рідненька,
у незвідані далі,
далекі краї.