ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ГРОМАДЯНСЬКОГО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Одним із пріоритетних напрямків світового розвитку суспільного життя в новому тисячолітті є процес демократизації. У цих умовах система виховання й освіти молодого покоління дедалі більше орієнтується на гуманізацію, прищеплення маленьким громадянам загальнолюдських і національних цінностей, покладених в основу прав і свобод людини й громадянина. Першоосновою демократичного ладу є людина, а її життя, честь, гідність, права та свободи – найвищі соціальні цінності. Саме тому формування активної життєвої позиції громадян стає одним із головних
завдань національної освіти будь-якої соціальної незалежної, демократичної та
правової держави. Найважливішим, самобутнім і неповторним періодом у становленні особистості є дитинство. В цей час формується оцінка дитиною свого "Я", яка є регулятором її моральної поведінки, лежить в основі знань про свої права та обов'язки, на ній ґрунтуються такі почуття, як відповідальність, сором, провина, совість тощо. Тому, на нашу думку, саме в цей період потрібно починати підготовку дитини до життя, неабияку увагу приділяючи громадянському вихованню.

Виховання громадянських якостей у дошкільників передбачене "Базовим компонентом дошкільної освіти в Україні" . Так, одним із показників життєвої компетентності дошкільника є формування комплексу уявлень дитини про держави, народи, нації, суспільство як узагальнені категорії, розуміння себе громадянином. Дитина повинна вміти вільно володіти такими поняттями, як назва держави, розуміти, що Україна – це її рідна країна, знати столицю та великі міста України, розповісти про державні символи (впізнавати прапор України, знати гімн), шанувати традиції рідного краю. Та, на жаль, у сучасних дошкільних закладах громадянському вихованню приділяється мало уваги, й дитина не володіє комплексом знань, визначених Базовим компонентом. Відповідно виникає протиріччя між вимогами до формування громадянської обізнаності дошкільників та сучасним станом виховної роботи у цьому напрямку в дошкільних закладах. Проблема громадянського виховання дошкільників переростає у проблему громадянського виховання нації, яка з кожним днем набуває все більшої актуальності.

Мета нашої статті полягає у визначенні основних (базових) понять громадянського виховання дітей старшого дошкільного віку. Формування особистості, виховання громадянина – одвічне завдання теорії і практики виховання. У різні часи, залежно від тих чи інших умов суспільного буття, по-різному підходили вчені і практики до вирішення цього питання. Перед тим як аналізувати поняття "громадянське виховання", звернемось у загальних рисах до характеристики "громадянськості" як поняття, яке існувало ще з давніх часів. Існують різні підходи до визначення поняття "громадянськість". Якщо звернутися до класичних республік Греції і Риму, то побачимо, що громадянськість сприймається як політична складова діяльності особистості. Вона спирається на певні принципи:
  • відчуття належності до політичної спільноти;
  • вірність своїй Вітчизні;
  • першочерговість громадянських обов'язків над індивідуальними інтересами.

Інший підхід до поняття громадянськості йде від ідей Д. Локка та Т. Джефферсона і базується на ідеях свобод і прав індивіда. Ці два підходи розглядаються в історичному контексті й лежать в основі розуміння громадянськості в багатьох країнах. Українські педагоги та діячі освіти кінця ХІХ – початку ХХ століття (Г. Ващенко, М. Грушевський, К. Ушинський, П. Каперєв, І. Копач, С. Русова, І. Франко, Я. Чепіга та ін.) пов'язували громадянськість з національним вихованням, що було викликано соціально-політичними та ідеологічними чинниками.

У практиці роботи радянської школи громадянське виховання розглядалося як виховання політичне, класове, спрямоване на формування дисциплінованого, політично свідомого та відповідального громадянина-інтернаціоналіста. За радянський період у педагогічній теорії та практиці поняття "громадянське виховання" та шляхи його формування найбільш виразно оформились у спадщині В. Сухомлинського. У 1970 році виходить його книга "Народження громадянина", в якій формування громадянськості розглядається на основі гуманізму.

В сучасній українській педагогіці поняття "громадянське виховання" розглядається у працях О. Сухомлинської, П. Ігнатенко, Н. Косаревої, В. Поплужної та інших, але залишається невизначеним. Так, професор О. Вишневський визначає двавектори громадянського виховання: національний та демократичний. Природа цих понять різна і дуже суперечлива, саме тому справжній громадянин сучасної держави має стати носієм обох цих ідей, примирити й узгодити їх у своїй свідомості.

Концепцією "Громадянського виховання особистості в умовах розвитку української державності" визначається, що громадянське виховання, це "формування громадянськості як інтегративної якості особистості, що дає можливість людині відчути себе морально, соціально, політично та юридично дієздатною та захищеною" . В свою чергу С. Гончаренко в "Українському педагогічному словнику" дає визначення поняттю "громадянськість". На його думку – це "усвідомлення прав і обов'язків щодо держави, суспільства, почуття відповідальності за їхнє становище". Майже таке визначення поняттю "громадянськість" дає Н. Волкова. Вона вважає, що громадянськість визначає не лише духовно-моральну цінність, але й пов'язана зі світоглядною і психологічною характеристикою особистості. Саме вона визначає обов'язок і відповідальність перед співвітчизниками, Батьківщиною.

Аналіз поглядів вчених на проблему громадянського виховання дозволяє нам зробити висновок про те, що головною метою громадянського виховання має бути – виховання громадянина, що живе у демократичній державі. Такий громадянин повинен мати певні знання (про права людини, про державу тощо), вміння (критично мислити, аналізувати, співпрацювати з іншими людьми та інше), цінності (повага до прав інших людей, толерантність, компромісність та ін.), а також бажання брати участь у суспільному житті країни.

Громадянське виховання має закликати до поваги закону та суспільства, і в той же час – розвивати ініціативу, відповідальність, вміння користуватись особистими свободами. Воно має формувати повагу до інших людей, виховувати толерантність у спілкуванні з іншими, вчити правилам суспільної політики.

Виходячи з усього зазначеного, ми можемо визначити основні поняття нашої
роботи:
  • Громадянськість – це інтегративна якість особистості, що вміщує елементи соціоморальної, правової та патріотичної культури й характеризує громадянську прямованість діяльності людини.
  • Громадянське виховання – це система цілеспрямованого педагогічного впливу на особистість, з метою формування правової, моральної та патріотичної культури, а також на формування громадянської усвідомленості підростаючого покоління. Спираючись на основні поняття, ми можемо зробити висновок про те, що громадянське виховання дітей дошкільного віку має включати в себе правовий, моральний та патріотичний компонент.