Бесіди з батьками

Рухаємося у напрямі налагодження взаємодії з сім’єю: бесіди з батьками

Взаємодія дошкільного навчального закладу з сім’єю передбачає безпосереднє спілкування педагога з батьками вихованців. Цілеспрямоване та правильно організоване спілкування сприяє встановленню довірливих відносин, дає змогу виробити єдині підходи та налагодити ефективну взаємодію з сім’єю щодо виховання дошкільників.

Щодня педагог спілкується з батьками та рідними вихованців на різні теми. Такі бесіди можуть мати спонтанний характер або бути ретельно й заздалегідь спланованими. Найчастіше індивідуальні бесіди  вихователя з батьками відбуваються вранці, коли вони приводять дітей до дитячого садка, або ввечері, коли забирають їх.

Готуємося до бесіди
Бесіда є найпоширенішою формою спілкування та одним із найпопулярніших методів комунікативної взаємодії педагога з батьками вихованців. Процес комунікативної взаємодії вихователя з батьками дошкільників у формі бесіди можна умовно поділити на такі змістові частини:
  • початок розмови – привітання/ знайомство;
  • основна частина – власне бесіда;
  • заключна частина – підсумки.


Важливе значення для результативності майбутньої бесіди має підготовка. Тож до спілкування з батьками дошкільника слід завчасно і ретельно підготуватися не лише морально, а й змістовно. Рекомендую робити це в такій послідовності:
  • визначення мети – для чого, навіщо;
  • вибір об’єкта – з ким, індивідуально чи з групою;
  • уточнення предмета – про що;
  • планування ситуації – де, коли;
  • вибір способу спілкування – як;
  • встановлення тривалості – проміжок часу;
  • вибір способу фіксації даних – нотування отриманої інформації;
  • прогнозування імовірних наслідків.


Далі відбувається саме спілкування у формі бесіди та інтерпретація отриманої інформації.
Завчасно спланована бесіда дає змогу педагогу створити макет структурного діалогу з батьками вихованців з метою вивчення проблемного питання та здійснення корегувального впливу.

Основні вимоги до запитань під час бесіди
З метою підвищення ефективності бесіди необхідно розробити її план та продумати основні й додаткові запитання залежно від реакції батьків. Візьміть до уваги такі вимоги до запитань:
логічна однозначність – уникайте вживання маловідомих, іншомовних слів, спеціальної термінології, складних абревіатур тощо;
  • коректність – запитання не мають принижувати гідність співрозмовника;
  • психологічна послідовність – починати необхідно із загального, поступово конкретизуючи предмет обговорення;
  • включення в уявлювану ситуацію – за необхідності;
  • чіткість і зрозумілість.


Під час  бесіди не слід вимагати від співрозмовника відповідей лише у формі констатації, потрібно запропонувати йому пояснити власні думку й  мотивування. Конкретизуючи ставлення співрозмовника до предмета бесіди, використовуйте запитання : «Чому?» Як ви вважаєте ?» тощо.

Техніка спілкування з батьками
На якість і результативність такої комунікативної взаємодії впливають чимало чинників, як-от: місце, час, мотиви й мета бесіди, наявність чи відсутність випадкових свідків. А також налаштованість самих співрозмовників на спілкування. Важливе значення має й техніка спілкування, тобто те, у який спосіб вихователь привертає до себе увагу батьків, як звертається до них, як висловлюється (тон, манера, стиль, експресивність), якими словами завершує бесіду. Адже результативність спілкування передусім залежить від педагога, який задає йому тон, спрямовує в потрібне русло.

Щоб оптимізувати процес комунікативної взаємодії з батьками, рекомендую на різних етапах бесіди вживати такі слова й усталені вислови:
  • щоб привернути увагу – Дозвольте затримати Вас на хвилинку; Чи не знайдеться у Вас трохи часу? Я хочу Вам дещо повідомити; Прошу приділити мені кілька хвилин Вашої уваги; Чи зручно Вам зараз зі мною поговорити?;
  • щоб звернутися – Шановний (на)…
  • щоб розпочати розмову – Дозвольте нагадати…; Хочу повідомити…; Хочу запросити…; Переконана…; Сподіваюся…; Вважаю…; Вірю…;
  • щоб завершити розмову – Дякую, що приділили мені увагу;  Приємно було познайомитися, сподіваюся на подальше взаєморозумінння; Дякую, що Ви  мене правильно зрозуміли; Дякую, що знайшли для мене час; Дякую бажаю вдалого дня;Дякую, всього найкращого; Маю надію, що ми порозумілися.



Під час бесіди продемонструйте батькам відкритість, готовність до співпраці; дайте їм зрозуміти, що ви зацікавлені у створенні для дитини умов затишку й безпеки.