
У
дитячому садку проводяться спеціальні загартовуючи процедури: водні,
повітряні, сонячні ванни. Ефективність їхнього впливу на організм зростає,
якщо вони поєднуються з фізичними вправами.
Загартовування має бути систематичним, тривати увесь рік, причому треба поступово знижувати температуру повітря і води, збільшуючи одночасно тривалість процедур. Вплив їх найефективніший тоді, коли вони застосовуються у комплексі. У всіх цих питаннях вирішальна роль належить лікареві. Діючи пліч-о-пліч з педагогом, він призначає і дозує загартовуючи процедури для кожної дитини зокрема.
Методика проведення загартування
Щоб
правильно проводити загартовуючи процедури, вихователеві треба зрозуміти механізм
загартовування і роль фізичних вправ у цьому процесі. Передусім важливо
пам'ятати, що гаряча вода, пара, тепле повітря, сонячні промені, масаж і
фізичні вправи розширюють, а холодна вода, сніг, морозне повітря звужують судини.

Загартовування
водою починають з елементарних процедур – умивання обличчя,
обмивання шиї та верхньої частини грудей, рук до ліктів.
Обтирання —
процедура, що сильніше діє на організм. Рукавичкою, змоченою у воді
(температура 32-22°), спочатку обтирають кінцівки, потім груди, живіт, спину.
Після цього енергійно розтираються сухим рушником. Можна використати і різні способи
масажу.
Обливання —
ще сильніша процедура, тому температура води має бути на 2-3° вища, ніж під час
обтирання. Обливатися можна з лійки, глечика або замінити їх душем. Приймаючи
душ, корисно робити вправи, пов'язані з розтиранням тіла. Тривалість приймання
холодного душу не має перевищувати 40 с. Після холодного душу для
розширення судин корисно прийняти гарячий (контрастний) душ, а потім розтертися
рушником до почервоніння шкіри. В результаті виникає приємний, бадьорий стан.
Температура повітря у приміщенні, де проводяться водні процедури, має бути не
нижчою за +20, + 18°. Враховуючи збуджувальну дію водних процедур, їх треба
проводити після сну.
Обливання
ніг. Обливання стоп і голінок холодною водою призначається після денного
сну або увечері, у поєднанні з гігієнічною процедурою миття ніг. Ця проста
водна процедура дає великий ефект як з погляду загартовування організму, так і
в розумінні профілактики захворювань верхніх дихальних шляхів. При обливанні
ніг підвищується тонус судинної системи, збільшується частота пульсу, легенева
вентиляція та газообмін, але лише в тому разі, коли температура шкіри стоп вища
від температури води на кілька градусів. Ось чому перед обливанням треба
підвищити температуру ніг за допомогою фізичних вправ (поперемінне піднімання
п'яток, не відриваючи носків від підлоги; перекочування з п'ятки на носок;
ходьба, біг, стрибки на місці, присідання). Після обливання треба розтерти ноги
рушником і знову зробити названі вище вправи. Для обливання ніг застосовують
воду, температура якої +28, +16°.

Повітряні ванни. Влітку діти протягом майже всього дня перебувають на відкритому повітрі у полегшеному одязі (трусах, літньому взутті, часто босоніж) і, отже, приймають повітряні ванни.
У холодний час загартовування дитячого організму відбувається під час фізкультурних занять і ранкової гімнастики, завдяки полегшеному одягу. Крім того, спеціально організуються повітряні ванни, які проводяться після денного сну. Температура приміщення поступово знижується до +14°, а тривалість повітряної ванни збільшується від 5 до 12 хв. Доцільно поєднувати повітряні ванни з фізичними вправами. Поліпшуючи кровообіг, вони підсилюють вплив прохолодного повітря на удосконалення терморегулюючих механізмів. Під час повітряних ванн можна проводити добре засвоєні вправи, які одночасно виконують усі (ходьба у швидкому темпі, що чергується з бігом у середньому темпі; загально-розвивальні вправи; ходьба з різними рухами рук — вгору, до плечей, у сторони; стрибки на одній та двох ногах з просуванням у різних напрямках).
Сонячні
ванни. Вони завжди поєднуються з повітряними ваннами, тому особливо
сприятливо
впливають на організм. Благотворний вплив сонця пов'язаний з дією ультрафіолетового проміння, із загартовуючими властивостями повітря (температура, вологість і швидкість руху).
впливають на організм. Благотворний вплив сонця пов'язаний з дією ультрафіолетового проміння, із загартовуючими властивостями повітря (температура, вологість і швидкість руху).
Сонячні
ванни проводяться з дітьми щодня у ранішні часи — у середній смузі між 10-12
годинами. Тривалість їх збільшується поступово від 4 до 30хв (додавати по
1-2 хв щодня).
Сонячні
ванни корисно приймати під час виконання фізичних вправ. Щоб діти не
перегрівались, вправи підбирають помірної Інтенсивності (ігри з м'ячем, у
городки, бадмінтон).
Вихователь
стежить за самопочуттям і поведінкою дітей під час процедур. Аналізуючи
спостереження, він робить відповідні висновки для удосконалення методики
загартовування.
В зимовий період на вулиці, щоб діти не переохолоджувалися під час пояснення та показу, на заняттях доцільно застосовувати вже засвоєні вправи та ігри, які можна виконувати на свіжому повітрі. Це вправи з рівноваги (ходьба по стежках, протоптаних у снігу, «слід у слід»; ходьба по сніговому валу і зістрибування з нього); переступання через снігові кучугури; ковзання по льодових доріжках, стрибки у довжину з місця через купинки снігу, у глибину на сніг; метання в ціль (дерево, щит), біг у повільному темпі, рухливі ігри (без речитативів), хокей з шайбою без ковзанів (у старших групах), ходьба на лижах, катання на ковзанах та санчатах. Добираючи ігри та вправи для такого заняття, можна об’єднати їх одним сюжетом: «Пори року», «Космонавти», «На рибалці» та ін. Вихователю слід чітко продумувати організацію дітей, особливо під час основної частини, запобігати тривалих пауз чекаючи своєї черги для виконання вправи, щоб вони не переохолоджувалися.

Отже,
у будь-якому віці загартовування – це головне для здорового способу життя. Велике значення воно має для діток, які ще не виробили здатності адекватно реагувати
на різкі зміни зовнішнього середовища . Діти набагато швидше, ніж дорослі
переохолоджуються, перегріваються, чутливі до вологості, до ультрафіолетових
променів. Якщо загартовування дітей розпочато в ранньому віці, вони рідше
хворіють, легше адаптуються під час вступу в дитячий заклад.