"Осінь вгості завітала"

Мета:
Зв’язне мовлення: продовжувати вчити складати речення за картинками.

Звукова культура мови: вправляти у вимові звука –ш-; проваджувати  вчити виділяти перший звук у мові.

Граматика: продовжувати вчити робити звуковий аналіз слів та утворювати зменшено-пестливу форму від іменника; утворювати складні слова.

Словник: збагатити словник дітей словами, що означають осінні явища, прикметниками. Розвивати мовне дихання, силу голосу. Виховувати інтерес до рідного краю.

Матеріал: картинки про осінь, листочки, звуки осені.

Хід заняття

«Доброго ранку»  –  мовляю за звичаєм,
«Доброго ранку»  –  кожному зичу я.
«Доброго дня»  –  вам, люди, бажаю.
Усіх, вас, радо вітаю!
І усміхаються в відповідь люди:
Добрі слова ж бо для кожного любі.


Послухайте, діти, вірш і скажіть, про яку пору року йде мова.
Ніби притомилося сонечко привітне:
У траві пожовклій молочай не квітне.
Облетіло літо листячком із клена,
Лиш ялинка в лісі сонячно зелена.
Журавлі курличуть: летимо у вирій.
Пропливає осінь на хмарині синій.


А як ми помітили, що прийшла осінь?
Діти: прохолодні ранки, приморозки, вранці туман, дерева змінюють свій наряд, віє холодний вітер.

Восени в природі можна почути багато звуків, послухайте їх і відгадайте.
(Шум дощу, шелест листя, голос птахів, завивання вітру)

А давайте зараз уявимо, що до нас в групу завітала осінь.
(Розподілити між дітьми голоси осені, група дітей виконує роль дощу – стукає пальчиками по столу, як краплі; друга група – роль вітру – завиває, шепче).


Що ви можете сказати про осінь? Яка вона?
Діти: щедра, багата, урожайна, барвиста.

Що це за звук ми такий чуємо? Яку пору року він нам нагадує?
Діти: осінь.

Зараз я побачу, чого це вона там так розшумілася. О, діти, та тут лежить лист. Зараз ми побачимо, що тут є? Діти, тут для нас є різні ігри та завдання. Будемо їх виконувати, порадуємо осінь?


Перше завдання: «Що буває восени». Нам потрібно скласти речення за картинками:
  • Восени іде дощ
  • Восени з дерев опадає листя
  • Восени збирають урожай
  • Восени дикі звірі готуються до зими
  • Восени жовтіє трава
Друге завдання: «З якого дерева листочок»

  • Листок росте на дубі – дубовий
  • Листок росте на клені – кленовий
  • Листок росте на каштані – каштановий
Діти, давайте і ми уявимо себе листочками в осінньому лісі, і порозмовляємо, як вони ш-ш-ш. Давайте скажемо голосно, а потім тихо.

Вже ви мабуть трохи стомилися, давайте відпочинемо.

Фізкультхвилинка
«Метелик і осінь»
Теплими днями
Метелик радів –  (метелик літає)
В ліс, на лужках та у поле летів.
Але як тільки  осінь настала,
Холодно зразу метелику стало,
(зіщулюються і труть себе долоньками по плечиках).
Він у щілинку сховавсь, позіхнув,
(присідають, позіхають, прикриваючи рота долонькою).
Крилечка склав - солоденько заснув.
(ховають руки за спиною і заплющують очі).

Діти, але ми ще не всі завдання виконали. Попрацюємо ще трошки?
Третє завдання: нам потрібно сказати пестливо на слова, які запропонувала нам осінь.
Хмара – хмарка
Дерево – деревце
Трава – травичка
Дощ – дощик
Листок – листочок
Квітка – квіточка
Пташка – пташечка

Молодці, діти, я думаю осінь буде нами задоволена. Але це ще не всі завдання. Зараз ми із двох слів утворимо одне складне.
Лист і падати – листопад
Зорі і падати – зорепад
Небо і схил – небосхил
Ліс і смуга – лісосмуга
Ліс і степ – лісостеп
Ліс і рубати – лісоруб
Вода і падати – водопад

Тут у нас залишилось, ще одне завдання, і це завдання  називається «Упіймай звук». Вам потрібно почути перший звук у слові і назвати його: осінь, листя, трава, дерево, хмара, дощ, трава, горобець, синичка, квітник…

Діти, вам сподобались завдання осені?
Діти: так.

Я думаю, що осінь вами задоволена так само, як і я. Ви чудово сьогодні попрацювали.