Пояснювальна записка

Художня література - могутній дієвий засіб розумового морального і естетичного виховання дітей, що надає величезний вплив на розвиток і збагачення мови. Вона збагачує емоції, виховує уяву, зразки української літературної мови. Ці зразки різні за своїм впливом: в оповіданнях діти пізнають лаконічність і точність слова; у віршах вловлюють музичну співучість, ритмічність російської мови, в народних казках перед дітьми розкривається легкість і виразність мови, багатство мови гумором, живим і образними виразами, порівняннями. Художня література викликає інтерес до особистості та внутрішнього світу героя. У дітях пробуджуються гуманні почуття - здатність проявляти участь, доброту, протест проти несправедливості.

Загальновідомо вплив художньої літератури на розумовий і естетичний розвиток дитини. Велика її роль і в розвитку мови дошкільника. Художня література відкриває і пояснює дитині життя суспільства і природи, світ людських почуттів і взаємин. Вона розвиває мислення та уяву дитини, збагачує його емоції, дає прекрасні зразки російської літературної мови. Ознайомлення з художньою літературою включає цілісний аналіз твору, а також виконання творчих завдань, що робить сприятливий вплив на розвиток поетичного слуху, почуття мови і словесної творчості дітей.Мистецтво слова відображає дійсність через художні образи, показує найбільш типове, осмислюючи і узагальнюючи реальні життєві факти. Це допомагає дитині пізнавати життя, формує його ставлення до навколишнього. Художні твори, розкриваючи внутрішній світ героїв, змушують дітей хвилюватися, переживати, як свої, радощі й прикрощі героїв.  Дитячий садок знайомить дошкільнят з кращими творами для дітей та на цій основі вирішує цілийкомплекс взаємопов'язаних завдань морального, розумового, естетичного виховання. Дослідниками встановлено, що дошкільнята здатні до опанування поетичним слухом і можуть розуміти основні відмінності між прозою і поезією. Вихователь формує у дітей уміння сприймати літературний твір. Слухаючи розповідь, дитина повинна не тільки засвоїти його зміст, а й пережити ті почуття, настрої, які хотів передати автор. Важливо також навчати дітей зіставляти прочитане (почуте) з фактами життя.

 

МЕТА

Ø Ознайомлення дітей з художньою літературою її авторами, джерелами художнього читання і розповідання, вмінням адекватно й доречно користуватися мовою в конкретних ситуаціях (висловлювати свої думки, бажання, наміри, прохання тощо).

Ø Формувати уявлення про особливості художньої літератури: жанри, композицію, про найпростіші елементи образності мови.

Ø Формувати в дошкільнят екологічну вихованість, яка передбачає набуття уявлень про самостійність та неповторність компонентів природи, прояв гуманних почуттів до живих і не живих істот в творах письменників.

Ø Закріпити знання дітей про художньо-мовленнєву компетенцію, яка формується упродовж всього дошкільного віку. Виховувати інтерес до творчості українських письменників рідної мови та українського фольклору.

ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ

Ø Ознайомлювати дітей дошкільного віку з творами письменників класиків, творами сучасних українських письменників, творами зарубіжних авторів.

Ø Ознайомлювати дітей з фольклорними жанрами: загадки, скоромовки, казки, потішки.

Ø Навчити дітей слухати і розуміти зміст творів,відповідати на запитання за змістом художнього твору,визначати жанр художнього твору та запам’ятовувати його автора.

Ø Розвивати образність літературної мови,інтонацію, виразність,поетичний слух,бажання вивчати вірші на пам'ять.

Ø Виховувати інтерес до художньої літератури,спадщини українського народу,інтерес до української книжки.

 

 

                    ПЕРСПЕКТИВНИЙ ПЛАН

 

 

з/п

Зміст роботи

Мета

Термін виконання

1.      

 

    

1. Б.Житков «На воді». Аналітичне заняття

 

 

 

 

Казка:

«Осіння квітка,

весняна квітка»

 

 

 

 

 

 

Ігрове завдання на ідентифікацію

(сонечко,ялинка)

 

·Познайомити дітей з епізодами біографії Б.Житкова і творчою історією створення оповідання «На воді» (1924) Проаналізувати розповідь, викликати пізнавальний інтерес дітей до події, описаного у творі; показати яку роль в житті людини відіграє досвід та вміння користуватися ним. Звернути увагу дітей на опис, як художній прийом.

·вражень про яскраві ознаки сезонних змін у природному довкіллі,засобами художньо-мовленнєвої компетентності;

·виховувати інтерес до слухання твору педагога-наставника та естетичне ставлення до навколишнього світу.

9 вересня

2.      

 

 

 

 

 

3.

Спадщина

В.О.Сухомлинського

 

Літературні посиденьки: «Добрі вчинки »

за творами В.С.Сухомлинського

 

 

 

 

 Тематичне заняття

 «Як створюється книга»

·збагатити знання дітей авторськими творами на тему: «Добрі вчинки»;

·вчити відповідати на запитання за змістом творів;

·залучати до аналізу поведінки головних персонажів з позиції людської моралі;

*Познайомити дітей з процесом написання художнього твору. Люди яких професій беруть участь у тому, щоб книжка потрапила до рук читача.

 

 

14 вересня

 

 

 

 

 

17 вересня

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

Бесіда порівняльного характеру за кількома творами Братів Грім.

 

«Мізинчик»,

«Кіт у чоботях»,

гра-драматизація казки

«Червона шапочка»,

 

(бесіда за змістом казки)

 «Ці чудові професії»

Твір розповіді про професії батьків

 

        

 

·знайомити дітей з творами зарубіжних письменників,поетів-класиків Братів Грім;

·заохочувати та залучати до гри-драматизації,інсценувати та промовляти текст персонажів;

·розвивати вміння та навички самостійно розігрувати зміст знайомої казки та вправлянням не вербальними методами спілкування.

·Закріплювати у мові дітей іменники з узагальнюючому поняттям «професії». Удосконалювати граматичний лад мовлення .Удосконалення побудови простого і складного речення.

8 жовтня

 

 

 

 

 

 

 

16 жовтня

6.

 

 

 

 

 

 

 

7.

Мовленнєві перлини для кожної дитини

 

Ознайомлення з фольклорними жанрами:загадки,забавлянки,примовки,потішки,добавлянки,заклички.

 

«Бабусина іграшка»

Тематичне заняття

·удосконалювати уявлення про різноманітність літературних та фольклорних творів (казки,легенди,оповідання,загадки,прислів’я,лічилки,потішки,заклички) їх жанрові,мовленнєві особливості;

·заохочувати до емоційного переказування невеличких прозових творів;

·Розвивати уяву дітей, його творчу самостійність. Познайомити дітей з раніше не знайомими творами А.Барто.

6 листопада

 

 

 

 

 

 

19 листопада

8.

Ознайомлення з творчістю

Платона Воронька

та з його творами

«У лісі є зелена хатка»,

«Зелена аптека».

 

Вивчення вірша про «Журавлика»

 

·ознайомлення з творчістю П.Воронька та його повчальними творами;

·заохочувати до виразного читання вірша на память,розвиток художньо-мовленнєвої діяльності;

 

27 листопада

 

9.

Ознайомлення дітей з оповіданнями Н.Забіли

«Ясоччин садок», «Ведмедикова хатка», «Марина Дмитрівна», «Сорока-білобока»

Мовленнева гімнастика.

 

·продовжувати збагачувати знання дітей з оповіданнями Н.Забіли;

·навчити слухати і розуміти зміст художніх творів;

·заохочувати до емоційного переказування невеличких творів;

·формувати базові артикуляційні уміння;

·виховувати інтерес до слухання художніх творів.

9 грудня

10.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11.

Заглиблення у внутрішній світ дитини у творах М.Коцюбинського.

 

Ознайомлення з твором «Ялинка»,

«Брати місяці».

 

(Вчити переказувати  твір близько до змісту).

 

Дидактична гра  «Впізнай».

 

 

 

 

 

 «Проблема прекрасного в мистецтві»

 

·ознайомити з творчістю М.Коцюбинського;

·формувати здатність елементарно аналізувати зміст художніх творів;

·вчити переказувати близько до змісту літературних творів зберігати послідовність сюжету;

·сприяти елементарному розумінню дитиною взаємозумовленостей компонентів природи;

·розвивати творчу уяву,мовленнєву діяльність та кмітливість під час дидактичної гри;

·виховувати посидючість,зацікавленість ставлення до художніх творів.

*Познайомити дітей з творами різних часів, народів, жанрів, розглядають проблему прекрасного; проаналізувати проблему на доступному для дітей рівні; познайомити з поняттям «Розповідь». Показати на прикладах, ніж розповідь відрізняється від казки.

 

 

5 січня

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

22 січня

12.

«У Лесиному віночку»

Ознайомлення з творчістю Лесі Українки та її творами

 «Мамо,іде вже зима», «Біда навчить», «Метелик»,

«На зеленому горбочку».

 

Гра «Впізнай за описом»

·ознайомлення з творчістю Лесі Українки та її творами;

·залучити малят до аналізу творів та формувати власні оцінно-етичні судження;

·заохочувати до емоційного переказування невеликих прозових творів;

·виховувати повагу до літературної спадщини Лесі Українки.

12 лютого

13.

Ознайомлення дітей з колисковими

Лесі Українки

 

(заучування на пам'ять).

 

Дидактична гра «Розмова з другом»

 

 

·ознайомлення дітей з фольклорними творами Лесі Українки, колисковими;

·навчити дітей слухати та розуміти зміст фольклорного твору;

·розвивати поетичний слух,бажання вивчати на пам'ять колискові;

·виховувати виразність художнього читання  та інтерес до гри.

17 лютого

14.

Вшановуємо великого Кобзаря.

Заняття

«Уклін тобі Тарасе»,

гра «Не помилися».

 

Опис природи за творами Т.Г.Шевченка

з використанням ілюстрацій.

 

·ознайомити дітей з творчістю письменника-класика,великого Кобзаря Т.Г.Шевченка;

·розвивати у дітей естетичні сприймання природи та формування лексичної компетенції;

·формування власних оцінно-етичних суджень;

·навчити дітей слухати і розуміти зміст художніх творів;

·виховання у дітей позитивних емоцій та інтерес до слухання художніх творів великого Кобзаря.

12 березня

15.

Літературна вікторина за творами

Лесі Українки, Т.Шевченка,

Г.Бойка,

Н.Забіла

. «Милим жінкам»

Тематичне заняття

·ознайомлення з різноманітністю світу дитячих видань,формування уявлень про історію створення книжок та журналів,стимулювання до прояву власних уподобань у доборі літератури для читання за інтересами;

·виховання поваги до літературної спадщини людства,як до невичерпного джерела знань;

·виховувати бережливе ставлення до книги.

·Познайомити дітей з письменниками,які пишуть вірші про Маму . Показати, що кожен письменник і поет у своїй творчості звертається до цієї теми. Доступною мовою познайомити дітей з поняттям «алегорія».

24 березня

 

 

 

 

26 березня

 

16.

Буквар для дошкільнят В.Федієнка «Читайлик»

 

Заняття за "Букварем",

яке стимулює розвиток сприйняття, уваги, пам'яті, мислення та мовленнєвих навичок

С.Я.Маршак «Пожежа»

·ознайомлення з різноманітністю світу дитячих видань,першою навчальною книжкою «Букварик»;

·стимулювати до прояву власних уподобань;

·розвивати художньо-естетичне сприймання;

·виховувати бережливе ставлення до книги.

· Аналіз твору. Вчити дітей визначати головну думку твору, робити уроки, ґрунтуючись на помилках вигаданих персонажів.

9 квітня

 

 

 

 

 

    22 квітня

17.

Свято

«Літературними стежинами»

 

 

 

Виставка дитячої літератури

Підсумкове заняття по пройденим темам

·збагатити знання дітей літературним святом,різноманітністю світу дитячих видань;

·формувати уявлення про історію створення книжок;

·збагатити уявлення про творчість дитячих письменників та прозаїків класичної,сучасної та світової літератури;

емоційно сприймати літературні твори та висловлювати його ставлення до них;

·виховання ціннісного ставлення до дитячої літератури.

*Згадати разом з дітьми, чого ми навчилися за минулий рік. З якими жанрами літератури познайомилися. До творів якихось поетів і письменників найчастіше зверталися. З'ясувати літературні вподобання кожної дитини.

 

 

13 травня

 

 

 

 

27 травня

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Використана література:

1.           Програма розвитку дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт».

2.           Програма виховання і навчання дітей від двох до семи років «Дитина».

3.           Програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля».

4.           Н.Гавриш, Розвиток зв'язного мовлення дошкільнят, 2006

5.           Т.І. Поніманська «Дошкільна педагогіка».2006.

6.           Богуш А.М. Мовленнєвий розвиток дітей: сутність та шляхи реалізації // Дошкільне виховання. - 1999. - № 6. - С.3-5.

7.           Богуш A.M. Методика навчання української мови в дошкільних закладах.-М.: Вищашк., 1993.

8.           А. М.Богуш, Н.С.Шиліна "Мовленнєва готовність старших дошкільників до навчання до школи" О.2003 р.

9.           НичипорчукН.І., Томей О.П. Розвивальні ігри для дошкільників. Харків, «Основа», 2007

10.      Гаркуша Г.В., Черкасова Ю.М. Дитина і навколишній світ. Розробки занять для дітей 3-6 років. Харків, ВГ «Основа», 2009

11.      Серія «ДНЗ. Вихователю» Усі розробки ігор та вправ. «Основа», 2010

12.      Бібліотечка вихователя дитячого садка, №21-22, 2004

13.      Бібліотечка вихователя дитячого садка, №1, 2007

14.      Бібліотечка вихователя дитячого садка, №9, 2009

15.      Бібліотечка вихователя дитячого садка, №11, 200

Для заміток:

 

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________