"Абетка ритму"


Мета: Сприяти розвитку артикуляції та дрібної моторики, мовлення та рухів. Формувати чуття ритму, метро ритму та музичної форми. Продовжувати ознайомлювати дітей із звуками різної тривалості. Розвивати творчу активність, уяву та навички ансамблевої гри. Задовольнити потребу малят в емоційному та руховому самовираженні. Стимулювати довільну уяву, пам’ять, мовлення, творчу уяву.
Матеріал: потяг з вагончиком, зображення картинок гнома, зайчика та слоника; сліди гномика, зайчика, слоника на листках, дерев’яні палички, барабани.
                                                              Хід заняття
Діти заходять до зали.
Музично-ритмічна вправа «Парами ідем»
Діти йдуть парами по колу і співають хором:
Парами, парами , парами ідем.
Пісеньку-співаночку нумо розпочнем:
Ля-ля-ля… 2р.
(Діти парами розходяться по залі, продовжуючи співати. Зупиняються, беруться за обидві руки «човником» і кружляють, співаючи «Ля-ля-ля»).
Парами, парами всі ми розійшлись,
Ніженьки спинились, за рученьки взялись.
Ля-ля-ля…2р.
Музкерівник. Малята у мене сьогодні чудовий настрій, і я хочу поділитися ним з вами.

Вправа «Добрий ранок»


Добрий ранок!
(Музкерівник махає дітям рукою).
Добрий ранок!
(Діти махають у відповідь).
Усміхнись хутчіше,
(Розводять руки в сторони).
І нехай сьогодні день
Буде веселішим.                                         
(плескають у долоні)
Розітремо наші ручки,
Рука до руки.
(Труть долоні одна об одну).
Будемо гарненькими,
(Піднімають руки вгору).
Немов квіточки.
(Роблять «ліхтарики»).
Розітремо пальчики.
Ще сильніш, сильніше!
(Розтирають пальці)
А тепер поплескаєм.
Нумо сміливіше!
(Плескають у долоні).
Чути гудок потяга.
Музкерівник
Чути здалеку гудок –
Потяг їде до діток.
Ритмічно – декламаційна гра «Потяг їде»
Потяг їде… (Їде, їде).
(Діти роблять колові рухи руками).
Потяг мчить… (Мчить, мчить).
(Тупають).
Потяг вітер обганяє:
Ш-ш-ш…(ш-ш-ш, ш-ш).
(Піднімають руки вгору).
Аж у вухах в нас свистить.
С-с-с…(С-с-с-с-с).                                            
(Махають руками над головою).
Уповільнює ходу:
Ч-ч-ч…( Ч-ч-ч. ч-ч-ч) –
( згинають руки в ліктях).
І дає гудок він:
У-у-у…( У-у-у, у-у-у).
(Прикладають долоні трубочкою до рота)
Музкерівник
Ось і потяг, він вже тут.
(Звертає увагу дітей на дошку: на ній намальований потяг, у вагончиках якого сидять гном, зайчик та слоник).
У вагонах гості  ждуть.
(Просить дітей сісти на стільчики).
Погляньте,  хто завітав до нас! Хто приїхав у першому вагоні? (Відповіді дітей). Авжеж, це гном. Прошу вас долоньки підняти, його імені ритм надати. (Діти роблять один сплеск і промовляють: «гном»). Як крокує гном? (Діти, сидячи на стільцях, наслідуючи муз керівника, ритмічно тупають ніжками).

Мовленнєво – ритмічна вправа «Гном»
Діти промовляють вірш і відтворюють його ритм четвертними тривалостями, позначаючи їх звукосполученням «та».
Та-та, та-та,
(Протупують ніжками).
Гном прийшов до нас в садок.
Та-та, та-та.
(Діти проплескують у долоні).
Яка радість для діток!

Музкерівник. Погляньте, ось тут зображені сліди. Як гадаєте, які з них належать гномові? (Відповіді дітей).Так, вони великі. Тож і звук буде довгий: «та-та». А гном приїхав не з порожніми руками – погляньте, у нього в коробочці лежать дерев’яні палички! (Звертає увагу дітей на коробку).
Хочете з ними пограти? Спробуймо! (Роздає дітям дерев’яні палички і просить сісти в коло на килимку).

Гра на дерев’яних паличках

Діти сидять у колі й співають, стукаючи дерев’яними паличками об підлогу.
Дерев‘яні палички є у нас, є у нас.
З ними любо гратися повсякчас, повсякчас.
(Стукають дерев’яними паличками одна об одну).
Паличка об паличку –
Стук та стук, стук та стук.
До вподоби діточкам цей чудовий звук.
Музкерівник. Ми з вами вже знаємо, що музика може звучати як низько ,так і високо, і ритмічні палички звучатимуть відповідно.

Мовленнєво-ритмічна гра «Ритмічні палички»
Діти сидять у колі, тримаючи дерев’яні палички, і співають.
Об підлогу палички вдаряють,
Їм низенько музика співає.
(Діти по черзі стукають паличками об підлогу).
А як палички високо вдаряють,
Їм тоненько музика заграє.
(Піднімають палички вгору і стукають одна об одну).
Палички так гарно ритм тримають.
Діти наші вправно ними грають.
(Тримають палички перед собою, стукають одна об одну). Діти повертаються на стільці.
Музкерівник. Малята, погляньмо, кого до нас привіз другий вагон. (Відповіді дітей). Авжеж, це зайчик. Прошу вас  долоньки підняти, його імені ритм надати. (Діти двічі плескають у долоньки й промовляють: «зайчик»). Як зайчик стрибає? (Діти демонструють, як стрибає зайчик). Діти, чи є на столику сліди зайчика? (Діти обирають).Так, це вони. Які вони за величиною? Так, маленькі. Тож і звук буде короткий – «ті-ті».                                   

Мовленнєво-ритмічна вправа «Зайчик»
Діти промовляють вірш і відтворюють його ритм восьмими тривалостями: «ті-ті».
Ті-ті, ті-ті, ті-ті, ті-ті,
(Проплескують)
Ті-ті, ті-ті, ті-ті, скок!
(На «скок» і « пеньок» стукають по колінах).
Ті-ті,ті- ті,ті-ті,ті-ті,
Скочив зайчик на пеньок.
Музкерівник. Цікаво, чи зайчик щось нам привіз? (Розглядається). Ого-ого…Та тут барабанчиків привіз! (Роздає дітям барабани і запрошує до гри).

Мовленнєво-ритмічна гра «Звук барабанів»


Діти з барабанами ритмічно крокують по залі й співають хором:
Ми під музику йдемо,
Барабани несемо.
Як закінчиться вона,
То заграєм:  ті-ті-та!
(На  «ті-ті-та» грають на барабанах)
Музкерівник. Малята, кого до нас привіз наступний вагон? (Відповіді дітей). Так, слоника. Прошу  вас долоньки підняти, його імені ритм надати. (Діти двічі плескають у долоньки й промовляють: «слоник»). Пригадаймо, як співає слоник. (Підказує: Ту-у.).

Мовленнєво-ритмічна вправа «Слоник»
Діти промовляють вірш і відтворюють  його ритм: тупають на кожну половинну тривалість, імітуючи важку ходу слона.
Ту-у, ту-у!   Я іду-у!
Хто сховався,   Я знайду-у!
Музкерівник. Ну що ж, нам залишилося розпізнати сліди слоника. (Діти показують відповідні сліди). Які вони? (Відповіді дітей). Так вони дуже великі, тому і звук такий довгий: «Ту-у». Подивимося, що вийде, якщо сліди наших друзів викласти певним ланцюжком.                                                  

Ритмічні формули «Сліди»
Музичний керівник складає в певній послідовності вже знайомі дітям сліди гнома, зайчика та слоника, а діти озвучують їх сплесками  і промовлянням.
Та-та-ті-ті-та.
Ті-ті-ті-ті-та-та.
Та-та-ту-у.
Ту-у-та-та.
Музкерівник. Ось, які ритмічні ніжки у наших гостей! А на що здатні ваші ніжки?

Пісня-гра «На що здатні наші ніжки?
(За Г. Віхарєвою)
У грі використовуються такі види рухів: ходьба, біг, «пружинка» та стрибки на місці. Текст пісні будується на діалозі – запитання дорослого і відповідях дітей. Запитання і відповіді слід промовляти без поспіху, грайливо.
  • На що здатні ваші ніжки?
  • Ми крокуєм по доріжці!
  • На що здатні ваші ніжки?
  • Біжимо ми по доріжці!
  • Що ще вміють ваші ніжки?
  • Танцювати на доріжці!
  • Чого хочуть ваші ніжки?
  • Відпочити хоча б трішки!

Діти сідають на підлогу.
Музкерівник. Відпочили? Тоді вам час повертатися до групи – збиратися на прогулянку, де на вас чекає ще безліч пригод та цікавинок.
Музичний керівник прощається з дітьми. Діти під музику виходять із зали.